Skip to content
Menu
– morava.pl –
  • Kategorie / Tagi
    • Brno
    • 2 łyki techniki
    • Dzieje się dzieje
    • Punkty i wieże widokowe
    • Atrakcje dla dzieci
    • Zamki i pałace
    • Zabytki sakralne
    • In vino veritas
    • Morawski Kras
    • Architektura
    • Palava
    • Gminy Żydowskie
    • UNESCO
    • Napoleon
    • Zespół Lednicko-Valticki
    • Młyny i wiatraki
    • Piwo
    • Folklor
  • Morawy Południowe
    • Miasto Brno
    • Poza Brnem
  • … i trochę dalej
    • Kraj Wysoczyna
    • Słowacja
    • Austria
    • Kraj ołomuniecki
    • Kraj zliński
  • Kontakt
  • O autorce i o blogu
– morava.pl –

Autostrada Hitlera

Opublikowano 23 lipca 20123 listopada 2018
Po I Wojnie Światowej Prusy Wschodnie zostały odcięte od Rzeszy przez obszar II Rzeczypospolitej. Roszczenia Niemiec w sprawie połączenia obu niemieckich obszarów eksterytorialną autostradą (tzw. Berlinką) były jednym z kilku pretekstów do wybuchu wojny. O tym na pewno uczyliście się w na lekcjach historii. Mniej znany Polakom jest fakt, że nie był to jedyny taki projekt Niemców. Jednym z większych był plan budowy eksterytorialnej autostrady łączącej austriacki Wiedeń z niemieckim wówczas Wrocławiem. Miała to być właśnie autostrada Hitlera.

Ówczesna Czechosłowacja wbijała się bowiem klinem między oba te niemieckojęzyczne obszary. Trasę o planowanej długości ok 320 km planowano przeprowadzić w najwęższym miejscu tego klina i przebiegać miała między innymi w bliskiej okolicy Brna. Przypomnieć należy, że Brno wówczas było ważnym ośrodkiem przemysłowym i zbrojeniowym, co miałoby strategiczne znaczenie przy planowanej inwazji Niemiec na Wschód.

Zaawansowane prace inżynieryjne na terenie Moraw ruszyły w 1938 roku. Utworzenie Protektoratu Czech i Moraw znacznie te prace przyspieszyło. Budowę autostrady zaczęto na odcinku o długości ok 85 km między Opatovicami a miejscowością Mestecko Trnavka. Ale już w kwietniu 1942 prace przerwano, porażki Niemiec na Froncie Wschodnim zmusiły Hitlera do skupienia się raczej na produkcji wojennej, niż na budowie dróg. Do tego czasu jednak na wspomnianym odcinku zdołano postawić wiele obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, przepusty, nasypy itp, w większości bez położenia nawierzchni.

Po zakończeniu wojny projekt nie był kontynuowany, chociaż w okolicy Brna wykorzystano fragment trasy (ok 4,5 km) na utworzenie drogi lokalnej (Brnianie mówią o niej Stara dalnice lub Hitlerova dalnice). Ale skoro tereny pod budowę autostrady były już wykupione i przeszły w ręce Państwa, ówczesne władze CSRS postanowiły zachować je jako rezerwę pod budowę planowanej trasy Brno – Svitavy (do dziś z resztą nie postawionej…). Planowana przez Hitlera trasa jest także dzięki temu po dziś dzień zauważalna w postaci nasypów, wiaduktów lub przekopów.
Większość postawionych obiektów jednak niestety niszczeje.

Obecnie projekt autostrady ożył w postaci projektu trasy R43. Utknął jednak w martwym punkcie, głownie wskutek protestów mieszkańców Brna i niekończących się dyskusji, czy trasę poprowadzić tak, jak planował Hitler, czy też odsunąć ją dalej od Brna. Faktem jest, że w latach trzydziestych XX w. autostrada Hitlera przebiegałaby obok Brna, wiejskimi lub leśnymi terenami. Dziś te tereny są integralną częścią Brna, na dodatek jedną z piękniejszych i stanowiących ważny ośrodek rekreacyjny dla tysięcy mieszkańców miasta i okolic. O chronionych obszarach przyrodniczych już nie wspomnę.

Niedokończony wiadukt w miejscowości Nebovidy na południe od Brna:

142641466_1024x793
Ślepy fragment niedokończonej drogi w okolicy brneńskiej Přehrady służy jako mini park:

142641459_1024x678

Najbardziej monumentalnym świadectwem po dawnych planach jest jednak 25-metrowy filar zbudowany tuż przy zaporze:

142641485_1024x617

142641482_1024x675

Jeden z dokończonych wiaduktów w Brno Bystrc:

142641471_1024x678

142641477_1024x678

W Ostopovicach obejrzeć można niedokończony most z tunelowymi przejazdami, które miały być później pokryte ziemią, jednak Niemcy zdążyli postawić tylko lica mostów. Na nieodległym drugim moście też postawiono tylko nasypy, płyty mostowej nigdy nie położono.

142641443_1024x710

142641448_1024x655

142641436_1024x768

Podobne posty:

Ogród Otwarty

Miasto Brno

Letni pałacyk Mitrovskich w Brnie

Miasto Brno

Ignis Brunensis. Święto sztucznych ogni

Miasto Brno

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi

2 łyki techniki (17) Architektura (14) Atrakcje dla dzieci (26) Brno (77) Dzieje się dzieje (15) Folklor (3) Gminy Żydowskie (14) In vino veritas (16) Morawski Kras (16) Młyny i wiatraki (5) Napoleon (13) Palava (9) Piwo (4) Punkty i wieże widokowe (25) UNESCO (13) Zabytki sakralne (26) Zamki i pałace (32) Zespół Lednicko-Valticki (7)

Meta

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

O czym to i kiedy pisano

Kalendarz

grudzień 2025
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« kwi    
©2025 – morava.pl – | Powered by SuperbThemes